Peminta Sedekah PEMALAS???

kdt : google

Ehem. Topik kali nih Mee rasa agak menarik. Nak dekat Raya nih ramai pulak yang buat aktiviti dari rumah ke rumah. Bulan puasa nih kak. Tak penat ke? Ramai pulak tu. Turun dari teksi 3-4 orang lepas tuh berpecah. Planning yang menarik. Datang rumah yang sama secara bergilir-gilir. Jahat tak mulut Mee? Memang.

Biasalah ayat pemes yang akan dikeluarkan "zakat". Tak cukup dengan ringgit, diminta pula beras, gula, susu, dan sebagainya. Baik mintak peti sejuk, complete semua. Bukan tak bagi. Bukan juga tak ada sifat kesian. Tapi ada beberapa ketul "tanda soal (???)" bila tengok diorang. 

Kaki ada. Tangan ada. Stamina pun kuat sehinggakan boleh berjalan melebihi kelajuan Mitsubishi Lancer. Cewah. Boleh dikatakan cukup sifat. Tapi kenapa taknak KERJA? Buat kuih? Berkebun? Nak cakap malas, Mee tengok rajin pulak duk jalan jauh-2. Kalau yang datang merangkak, kudung kaki, kudung tangan, atau cacat dekat mana-2 bahagian takpe lah. Nih tak. Manusia NORMAL. Entahlah. Mungkin ada sebab yang tertentu.

Walaupun cara Mee persoalkan semua nih agak Kejam, tapi makcik-2 pakcik-2 yang datang pada Mee tetap akan dapat mahupun limaposen. Juga ada yang Mee hadirkan diri untuk dekat dengan diorang. Lepas bagi, sampai bila-2 Mee akan terfikir.. Pakcik makan apa, tidur kat mana, tak ada anak ke. Rasa nak cari pon ada. Ya Allah. Sebak . Sebak bila teringat dekat seorang pakcik yang pegang duit yang datang dari tangan Mee kemudian dia lambai-2 pada Mee yang masa tu dah ada dalam bas. Urhh. Titik.

Hari ni terbanyak pulak taip. Takpa lah asalkan Mee puas hati walaupun Mee tahu tak ada yang baca sampai habis . HAHAHAHA.


Anda mungkin juga terlepas Entry ini

Terima Kasih Daun Keladi, Dah Bace Komen Lah Sekali :)

32 komen:

cci said...

huh... mcm2 sekang ni... makin ramai plak... peminta sedekah.. tgk fizikal ok jerk.. mampu berjalan.. tp pemalas nak senang..

shar90 said...

kan... kesian tu ade tp wat kite berpikir gak,,, cukup sifat mcm kite tp nape cara ni je dia cari... huhuu

piko ija said...

x taw la mcm mane nk ubah bnde nie

Aishah Jahirah said...

tak pe la mee...asalkan niat ikhlas nak bg.mgkin dia ada kisah sendiri yg kita tataw.apapun kdg2 mmg ttp terpk gak segala yg ditulis tu.mcm2 rasa dan persoalan bermain kat fikiran...

eyjalukman said...

skrg ni mybe mcm2 plan dorg buat mntk sedekah ni . mula2 brpikir jgk org ni bole cya ke tk , duit kita smpi ke tk. pstu prnh trbaca kt mna ntah ,klu kta sedekah , sedekah je jgn berprasangka buruk .insyaAllah dpt phalanya . klu brprasangka buruk da kureng . heheh pstu tros tknk pkir gtu dah . klu org tu menipu , dy yg tggung sndiri nnt dosa dy :) eh pnjg plak commentnye. hahah

najihahfara said...

kadang2 malas nk layan peminta sedekah ni. bukan kedekut tapi selalu amik kesempatan

O CIKTEDDY said...

ikhlaskan saje la hati..kan? hehe

website tu 100% buatan malaysia ^^

anamizu kaito said...

tu yg kdg2 jd mcm x caye je nak bagi kan kat dorang ni.. kalo yg betol2 minta sedekah sbb utk nak makan takpe.. ini takot jns sindiket ke hape kan.. hemmmm

boni kacak said...

baru kuar kat berita tadi. pasal peminta sedekah yang meminta sedekah utk biayai kumpulan ajaran sesat..hadoi.macam2 sekarang ni

azizah :) said...

tah la kesian mmg ada..kdg2 jijah bg jer.. kalau dia tipu pon antara dia dan Allah..

Cendol said...

menarik entry ni..kan mmg bnyk peminta sedekah.cendol tak kasi punye kalo tngok org tu normal.kalau setakat tempang sblh kaki tp org muda pn cendol tak kasi.kan kdg2 kalo kita bg bertmbh malas je diorng.huh sadisnye psl pakcik tu!

zera eira said...

mentaliti orang lain2 kan mee. :)

kaishin said...

kdg2 tgk kesian juga..

shida'R said...

kak shida kalo kua pasa malam..shida cuma sdekah sorg pkcik ni..dia benar2 xmmpu susah sbb dia buta..sian..kak shida bg rm5 amik tisu dia kdg2 dia bawa cummi..kesian tgk tp xla plak yg sorg lagi ni..sihat tbuh badan cuma xtau kpe dia minta sdekah ..rupanya isteri dia punya kje,suruh dia keje juga walu munta sdekah..aihh maluu btol..mcm mee skg nih!

nuyui a.k.a miss YUI said...

xtau nak kata cmne..kt ikhlas,kt beri..

Hasrina said...

tula. kagum sangat tengok apek2 tua yang dah tak berapa nak larat buat kerja yang depa mampu. selongkar tong sampah cari tin kosong atau apa2 yang boleh dijual. ada apek tu mcm tua sangat, kayuh basikal hantar tong gas. bila dekat bukit sikit, dia turun tolak basikal.

ni yang sihat je mintak sedekah. jalan beribu batu boleh plak

✉ ¥ana Fauzi ✉ said...

Sokong Mee !!

Nurul Husna Mohd Hassan said...

diorang lagi kaya dari kita sebenarnya =)

p/s : xpela mee. x payah nak mintak2 maaf la =) tunggu kad sampai ye =)

syiela said...

kdg2 dorang ambil kesempatan sebab kerja ni mmg mudah tapi hasil mmg lumayan

Mama Gee said...

eh ada plak mcm tu eh...kt Putrajaya takde lg...Huhuhu nk tolong serba salah..tak tlg pun serba salah kan..

dyabunga said...

eh.eh..dya dah terbaca sampai habis lah..haha

Masz Sidek said...

byk yg ambik suka kesempatan kan..

mamyharraz said...

mungkin tak ada pilihan..
tp yg pasti mereka boleh memilih pilihan yg lebih baik menjadi peminta sedekah..hmm

TokeY said...

bukan tak nak bagi sedekah...tapi kalau tengok yg cukup sifat tu...aduhaai... risau diorang ni ada sendiket je..

kesian pada orang yg betul2..susah..

lihat,nilai..fikir dan baru hulurkan sedekah.. :)

Detective Fiqa said...

hmm :) susah nak cakap tentang ni :) huhuhu.

Errah said...

kadang2 sampai tk tahu dorang ni benar2 org nak mintak derma utk kebajikan or a satu sindiket.mmg menjadi2 skrg. sampai dah naik muak xlayan dah orag2 cmni..kejam tp tula xtau nk bt per

eita said...

bulan pose ni ramai sangat orang cari kesempatan..

Mizz ErMa said...

itu ler pasal..sy pon heran gk kalo terserempak dgn makcik @ pakcik yang buta, lepas tu yg pimpin tgn diorang pulak sihat walafiat..hm, nape tak suruh aje yang buta tu rehat kat umah, yg sihat pulak keje jelah..

shedameor said...

betul. kadang2 bukan taknak tolong tapi dorang ni bila tolong makin naik lemak. memang la setakat derma seringgit dua ape heran sangat kan tapi sikap dorang tuu buat kite geram.

Ikmal said...

Assalam, mungkin dorang nie tak ada keyakinan dlm diri... sebab tu lah mereka malas nak cari kerja... jangan hairan ada diantara peminta sedekah nie boleh jadi jutawan atas kerja minta sedekah dorang tu...

N.Aima K said...

tak apalah kita ikhlaskan sahajalah....huhuhuhu

tirahzairi said...

kdg2 kesian kdg2 terpikir...entah2 ade org suruh...huh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...