Pentingnya Hormati Azan



Assalamualaikum.. Soalan yang Mee tertanya-tanya sebelum ini sudahpun terjawab. Sesetengah orang cakap kalau baring ketika Azan berkumandang mayat kita kelak akan jadi berat. Tapi mengikut apa yang Mee baca tadi tak ada pun hukum yang menunjukkan mayat kita akan jadi berat. Tapi, seelok-eloknya kita bangun sebentar dan diam dan menjawab Azan tersebut.

Nyanyi lagu Negaraku kita boleh berdiri tegak dan menghormati lagu kebangsaan tersebut kenapa tidak kepada Azan? Mengikut apa yang Mee baca lagi, jika kita tidak diamkan diri ketika Azan berkumandang Allah SWT akan kelukan lidah kita ketika nazak. Subhanallah.. Tidak mungkin kita dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah" yang mana sesiapa yang dapat mengucap kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dengan izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

Sekadar berkongsi dan peringatan kepada diri Mee sendiri serta rakan-rakan yang lain. Mohon tegur Mee jika kenyataan ini salah..

SUMBER ohislam.com







Terima Kasih Daun Keladi, Dah Bace Komen Lah Sekali :)

15 komen:

Nurzakiah Hanum said...

bagus nya

intanfirdaus247 said...

salam mee,..yang ni memang kak intan buat dari zaman sekolah asrama lg dipraktikkan..:) tq mie share info n

Shaqir Ir Manz said...

SubhanAllah...

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

Betul tu mee... kadang2, tengah azan tu, siap ada org gelak ketawa tu macam kne rasuk dek syaiitoooonnn.. org Islam lak, org bukan Islam pula yang tahu hormat azan.. buat malu je

Aishah Jahirah said...

ye itu yang sebaiknya hormati azan..tq mee sama2 mengingatkan...

najiah shaharain said...

betul..thx dgn info nie

Sop said...

nice sharing.. time kasih

E'in said...

betul mee.. ein dh tahu pasal nie...

Chic Na said...

hai mee..

yelah selalu dgr mcm tu jugak. terus takut. huhu..

Reiko Masashi said...

klu konsert org bleh ikut nyanyi knpa bla dgr azan xbleh nk jwb plak kan?

trah zain said...

betul,, and ramai je yg selamba rock sembang time azan,,,

SAMIQA ♥ said...

Betul.. Nurrul selalu pikir dan sampai sekarang masih tiada jawapan.. kenapa lagu negara ku kita boleh berdiri tegak dan nyanyi sedangkan azan... segelintir kita buat tak tahu aja.. sedangkan menghormati azan lebih banyak pahalanya .. dan banyak fadilatnya..

dela said...

itu yg sebaiknya

Aliff Haikal said...

kena teliti dan cari jugak sumber2 hadis ni samada hadis sahih atau hadis palsu. Tapi sebaiknya kan mee, bangun lah ketika azan sebagai kita menghormatinya ;)

Myra Jay said...

Ye, betul tu..
Sebab kita diwajibkan menghormati azan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...